ΤΑΞΕΙΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΠΡΟΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΡΟΘΕΩΡΙΑΣ
Στα τμήματα αυτά, οι μαθητές μας μέσα από το παιχνίδι αναπτύσσουν τη φαντασία τους, μαθαίνουν να συνεργάζονται και να πειθαρχούν σαν ομάδα, μαθαίνουν βιωματικά μουσικές έννοιες, ρυθμούς και χορούς, ενώ αποκτούν ένα πρώτο βασικό ρεπερτόριο τραγουδιών και αναπτύσσουν την καλλιτεχνική τους έκφραση-με άλλα λόγια, προσεγγίζουν τη μουσική αβίαστα και φυσικά.
Το τμήμα της προπαιδείας απευθύνεται σε παιδιά προσχολικής ηλικίας έως και μαθητές της α΄ δημοτικού και ταξιδεύει στον ελληνικό λαϊκό πολιτισμό μέσα από λαχνίσματα, παιχνιδοτράγουδα, ταχταρίσματα και τραγούδια του κύκλου του χρόνου. Σκοπός είναι το παιδί να αποκτήσει μουσικά βιώματα πριν προχωρήσει στη θεωρητική κατανόηση των μουσικών εννοιών. Με τη βοήθεια των ελληνικών παιχνιδοτράγουδων, χρησιμοποιούμε τεχνικές ρυθμικού, μελωδικού, κινητικού και λεκτικού αυτοσχεδιασμού. Ο λόγος, λοιπόν, συνδέεται με την χειρονομία, η οποία θα γίνει κίνηση και με τον τραγουδιστό λόγο, που θα γίνει μουσική. Με αυτό το υλικό χτίζουμε τη μουσική γνώση των παιδιών μας: μέσα από το παιχνίδι και τους κανόνες του, τα παιδιά μας γίνονται ομάδα, κοινωνικοποιούνται και μαθαίνουν να σέβονται τους νέους φίλους, ανακαλύπτουν, βιώνουν και γνωρίζουν τις μουσικές έννοιες, τους ρυθμούς, τις φόρμες, τη δομή της μουσικής, τους χορούς και τα τραγούδια. Οι μαθητές της προσχολικής ηλικίας συνοδεύουν τις μουσικές τους με μικρά κρουστά, ενώ οι κατασκευές αυτοσχέδιων μουσικών οργάνων δίνουν πνοή δημιουργίας και καλλιεργούν την αισθητική, παράλληλα με την περιβαλλοντική και οικολογική τους συνείδηση. Οι μαθητές της α΄ δημοτικού χαίρονται να παίζουν ξυλόφωνα και καμπανάκια, ενώ στο β΄ εξάμηνο της χρονιάς, έχουν μια πρώτη γνωριμία με το φλάουτο με ράμφος. Έρχονται πλέον σε επαφή με τη μουσική σημειογραφία, μαθαίνουν ευχάριστα να διαβάζουν στο πεντάγραμμο και ευαισθητοποιούν την ακοή τους, αναγνωρίζοντας τις μουσικές φράσεις που πρωτύτερα τραγουδούσαν.
Στο τμήμα της προθεωρίας που απευθύνεται σε παιδιά β΄ και γ΄ δημοτικού, βάζουμε τις βάσεις για τη γνωριμία του ρεπερτορίου του φλάουτου με ράμφος, παίζοντας χορούς και μουσικές του Μεσαίωνα και της Αναγέννησης, αλλά και συνοδεύοντας το πλούσιο ρεπερτόριο των ελληνικών παιχνιδοτράγουδων.
Το υλικό διδασκαλίας όλων των τάξεων εμπλουτίζεται με ευφάνταστα μουσικά παιχνίδια, όπως καρτελάκια ή ντόμινο αξιών, παιχνίδια μνήμης για τα μουσικά όργανα ή τους συνθέτες και άλλα πολλά, που δημιουργούν μια ευχάριστη ατμόσφαιρα και βοηθούν να γίνει η μάθηση παιχνίδι.
Τα τμήματα της προπαιδείας και προθεωρίας συνεργάζονται σ΄ένα ευέλικτο μουσικό σύνολο σε κάθε κοινή τους παρουσίαση. Κάθε τέτοια παρουσίαση ωριμάζει και εκπαιδεύει τα παιδιά μας, μιας και πέρα από την φυσική παρουσία και «έκθεση» στο κοινό, απαιτείται ταυτόχρονα διανοητική εγρήγορση, μουσική μνήμη και συναισθηματική ωριμότητα. Τα μεγαλύτερα παιδιά εντάσσονται στο τμήμα φλάουτου με ράμφος με όλη την οικογένεια του οργάνου (flauto consort). Εδώ χαίρονται τη μουσική, απολαμβάνουν τη συμμετοχή τους στο σύνολο, ενώ έρχονται σε επαφή με τα αριστουργήματα της μουσικής φιλολογίας.
Ελένη Τσούτσια – Λουλάκη