Εμβαθύνοντας στην παιδαγωγική διάσταση της διδασκαλίας της μουσικής

Ελπίζουμε πως αυτή την χρονια, θα καταφέρουμε να πραγματοποιήσουμε τον ετήσιο επιμορφωτικό κύκλο σεμιναρίων πού διοργανώσαμε την προηγούμενη χρονιά με τόση χαρά. 

Ένας μουσικοπαιδαγωγικός κύκλος σεμιναρίων, που απευθύνεται σε μουσικούς, με κύριο χώρο διδασκαλίας τους τα ωδεία.

Το σεμινάριο χωρίζεται σε τρεις επιμέρους κύκλους, οι οποίοι θα αποτελούνται από τρία διήμερα σεμινάρια (ένα για κάθε μήνα). Οι ενδιαφερόμενοι θα μπορούν να εγγραφούν σε κάθε κύκλο αυτόνομα, ενώ υπάρχει και η δυνατότητα εγγραφής σε κάθε μηνιαίο σεμινάριο ξεχωριστά ή σε τρία σεμινάρια διαφορετικών κύκλων. 

Μας τιμούν με την παρουσία τους εξαιρετικοί εισηγητές, με καταπληκτικές ιδέες. Σκοπός είναι να ξεκινήσει ένας ωραίος και παραγωγικός διάλογος, που θα εμπλουτίζεται διαρκώς με νέα πρόσωπα και ιδέες.

Πρώτος κύκλος

Γεράσιμος Χοϊδάς
Πιανίστας, τσεμπαλίστας

16-17/10 /2021

Η ενσωμάτωση της μουσικότητας στην διδασκαλία πιάνου-μια πρόκληση.

Δίπλα στην τεχνική κατάρτιση του μαθητή, εμείς οι δάσκαλοι του πιάνου αλλά και των άλλων οργάνων, έχουμε να διαχειριστούμε και την καλλιέργεια της μουσικότητάς του. Μια σπουδαία μουσικοπαιδαγωγός είπε κάποτε “ο μαθητής δεν πρέπει να παίζει ούτε μία νότα χωρίς νόημα”. Μπορεί αυτό να είναι μια υπερβολή, ωστόσο σίγουρα υπάρχει μια απόσταση που πρέπει να διανύσουμε, από τον μαθητή που παίζει με ευχέρεια και τεχνική αρτιότητα, ως τον μαθητή που έχει αναπτύξει μια μουσική συνείδηση και, το κυριότερο, έχει καταφέρει να την ενσωματώσει στο παίξιμό του. Πολλές φορές αυτή η απόσταση είναι δυσδιάκριτη και στην πορεία αντιμετωπίζουμε ερωτήματα όπως τα παρακάτω:

  • Την καλλιέργεια της μουσικής σκέψης και αισθητικής από τα πρώτα κι όλας βήματα αλλά και πιο προχωρημένων μαθητών που για διάφορους λόγους έμειναν πίσω σε αυτό το κομμάτι
  • Τη βοήθεια που μας παρέχει η φωνητική μουσική
  • Τη χρήση της φαντασίας και της σκέψης για την παραγωγή μουσικής
  • Ρυθμός κι εκφραστικότητα
  • Ανάγνωση παρτιτούρας: πίσω από τις νότες κρύβονται πολύ περισσότερα. Πώς αναγνωρίζουμε εκείνα που μας βοηθούν να κατανοήσουμε μουσικά το έργο και την ατμόσφαιρα του κάθε σημείου.
  • Τη χρήση των Μεθόδων με τρόπο που να καλλιεργεί τη μουσικότητα και την ανάπτυξη ενός ρεπερτορίου διδασκαλίας ως όχημα για το σκοπό αυτό, ιδιαίτερα στις χαμηλές και μέσες εκπαιδευτικές βαθμίδες
  • Τη σημασία των πιο γνωστών “Άλμπουμ για νέους” του ρεπερτορίου
  • Τη σχέση μουσικότητας και τεχνικής: ποικιλία τουσέ, χρήση του χεριού και ηχητικό αποτέλεσμα
  • Τα σημεία στα οποία η τεχνική μελέτη έρχεται σε αντίθεση με τη μουσικότητα
  • Την αντιμετώπιση προβλημάτων που δυσχεραίνουν την αβίαστη σχέση του μαθητή με το όργανο και τη μουσική -προβλήματα ανάγνωσης, τεχνικής, κιναισθητικές δυσκολίες
  • Αναζήτηση του ήχου και της μουσικότητας σε έγχορδα και πνευστά όργανα

Θα χρησιμοποιήσουμε συγκεκριμένα έργα ως παραδείγματα αλλά θα μιλήσουμε και για ό,τι προκύψει εκείνη τη στιγμή και απασχολεί τους συμμετέχοντες.

*Το σεμινάριο απευθύνεται κυρίως σε πιανίστες, αλλά και σε μουσικούς όλων των οργάνων.

Βιογραφικό

Έχει αναγνωριστεί ως ένας από τους πιο πολύπλευρους Έλληνες ερμηνευτές πληκτροφόρων οργάνων. Με σπουδές στην Ελλάδα (Δίπλωμα πιάνου με Άριστα παμψηφεί και Α’ βραβείο, Ανώτερα Θεωρητικά-Δίπλωμα Φούγκας με Άριστα) και στο εξωτερικό (Master και μεταπτυχιακό στο τσέμπαλο στο Lemmensinstituut και τη Βασιλική Μουσική Ακαδημία της Αμβέρσας) ειδικεύθηκε στην ιστορικά τεκμηριωμένη ερμηνεία στο πιάνο και σε όργανα εποχής (τσέμπαλο, κλασικό και ρομαντικό φορτεπιάνο). Τα τελευταία χρόνια διευθύνει το σύνολο μπαρόκ μουσικής Ensemble 1619 με μουσικούς και τραγουδιστές από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Έχει εμφανιστεί με όλα τα κορυφαία μουσικά σχήματα της χώρας μας (Καμεράτα, Κρατική Ορχήστρα Αθήνας και Θεσσαλονίκης, Συμφωνική Ορχήστρα ΕΡΤ κα) Παράλληλα με την καλλιτεχνική του καριέρα, ο Γεράσιμος Χοϊδάς διδάσκει πιάνο και τσέμπαλο για πολλά χρόνια, σε ωδεία της Αθήνας και Θεσσαλονίκης. Διδάσκει ακόμα μουσική δωματίου και ερμηνεία σε τραγουδιστές. Προσκαλείται τακτικά σε σεμινάρια και master classes σε όλη την Ελλάδα. Η διδασκαλία παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στη ζωή του και καταλαμβάνει μεγάλο μέρος της κάθε ημέρας του. Διδάσκει μαθητές κάθε ηλικίας και πιστεύει ότι η σχέση της μουσικής με το παιδί πρέπει να καλλιεργείται από την προσχολική ηλικία. Έτσι, η τάξη του περιλαμβάνει «φυτώριο» μικρών μαθητών αλλά και τελειόφοιτους σπουδαστές διαφόρων εθνικοτήτων.

Δημήτρης Μπουζάνης
μαέστρος, πιανίστας

20-21/11 /2021

Πως να δημιουργήσουμε/χρησιμοποιήσουμε αυτοσχεδιαστικά μελωδίες σε μια χορωδία – Η συνοδεία του πιάνου στη χορωδία.

Ο αυτοσχεδιασμός σε ένα φωνητικό σύνολο βοηθάει τους χορωδούς σε πολλαπλά επίπεδα. Οξύνει την μουσική και ακουστική αντίληψη του χορωδού, αναπτύσσει την ανεξαρτησία των φωνών και διευκολύνει την εκμάθηση πολύπλοκων πολυφωνικών σχέσεων. Η προετοιμασία του αυτοσχεδιασμού επιτρέπει στον διευθυντή του συνόλου να εκμεταλλευτεί σε βάθος τα οφέλη του, γεγονός που καθιστά την προετοιμασία αυτή μια από τις βασικές δεξιότητες που πρέπει να αναπτύξει.

Σε αυτό το διήμερο, θα εξερευνήσουμε μεθόδους δημιουργίας μουσικών θεμάτων, θα συζητηθούν τρόποι διασκευής μελωδίας σαν βάση για αυτοσχεδιασμό και θα αναφερθούμε στη σημασία της συνοδείας πιάνου για φωνητικά σύνολα κατά τη διάρκεια της πρόβας.

*Το σεμινάριο απευθύνεται σε μουσικούς με γνώση πιάνου και εμπειρία φωνητικών συνόλων.

Βιογραφικό

Σπούδασε ανώτερα θεωρητικά και πιάνο στο Εθνικό Ωδείο. Σπούδασε διεύθυνση χορωδίας και μουσικοπαιδαγωγικά συστήματα στην Ουγγαρία. Διετέλεσε λέκτορας μουσικοπαιδαγωγικών συστημάτων στο Ε.Κ.Π.Α.  Το 1992 συνέχισε τις σπουδές του στη Μουσική Ακαδημία του Μονάχου, απ’ όπου το 1996 αποφοίτησε με δίπλωμα διεύθυνσης χορωδίας. Το 1993 ανέλαβε βοηθός μαέστρου της Bach choir του Μονάχου και το 1996 διευθυντής της ars musica choir – Μόναχο. Από το 2005 μέχρι το 2013 ήταν Διευθυντής της Χορωδίας της ΕΡΤ. Από το 2012 διευθύνει την μικτή χορωδία ΟΤΕ Αθηνών, την οποία εισήγαγε δυναμικά στο χώρο της καινοτομίας, ερμηνεύοντας σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συνθετών πολλά από αυτά σε πρώτη εκτέλεση στην Ελλάδα. Από το 2017 είναι καθηγητής διεύθυνσης χορωδίας στο Ωδείο Αθηνών και διευθυντής της χορωδίας MUSICA των Φίλων Μουσικής του Μεγάρου Αθηνών. Επίσης έχει κάνει την φωνητική διδασκαλία σε διάφορα μιούζικαλ σε Γερμανία (West side story, Porgy and Bess) και Ελλάδα σε συνεργασία με την Θ.Μαρσέλου από το 2015 μέχρι σήμερα. Τέλος είναι καλλιτεχνικός διευθυντής του Ωδείου «#Ρυθμοί».

Δρ Ολυμπία Αγαλιανού
Ε.Ε.Π. Διδακτική της Κίνησης και Μουσικής, Ε.Κ.Π.Α

18-19/12/2021

Σωματική ενημερότητα και μουσική ερμηνεία

Το σεμινάριο εστιάζει στην ανάγκη σωματικής προετοιμασίας για την εκτέλεση ενός μουσικού έργου κατά τη διάρκεια της μελέτης, της διδασκαλίας ή της επιτέλεσης και ερμηνείας. Η κίνηση, ως αναπόσπαστο μέρος κάθε τέτοιας προσπάθειας, καθορίζει την ποιότητα του αποτελέσματος. Η σχέση ερμηνευτή/-τριας με το σώμα, η επίγνωση της σωματικής στάσης και της κίνησης, η σχέση χαλαρότητας και έντασης θα διερευνηθούν μέσα από μια σειρά ασκήσεων σχεδιασμένες ειδικά για τις απαιτήσεις ερμηνευτών και μαθητευόμενων. 

*Το σεμινάριο απευθύνεται σε μουσικούς όλων των οργάνων.

Βιογραφικό

Διδάκτορας Παιδαγωγικής (Φ.Π.Ψ., Ε.Κ.Π.Α.), πτυχιούχος Τ.Ε.Φ.Α.Α. (Ε.Κ.Π.Α.) με ειδίκευση στους Ελληνικούς Παραδοσιακούς Χορούς, πτυχιούχος Αρμονίας. Απόφοιτος Διετούς μεταπτυχιακής επιμόρφωσης στη Μουσικοκινητική Αγωγή Orff (Σχολή Μωραΐτη), τελειόφοιτος χοροθεραπεύτρια με τετραετή εκπαίδευση στη συστημική επιστημολογία. Έχει πολλές δημοσιεύσεις σε επιστημονικά περιοδικά και συνέδρια και συμμετοχή σε συλλογικά συγγραφικά έργα, ελληνόγλωσσα και ξενόγλωσσα. Έχει συνεργαστεί ως εκπαιδευτικός ή καλλιτέχνης με Ωδεία, Σχολές Χορού, ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. και καλλιτεχνικούς οργανισμούς και έχει υπηρετήσει 20 χρόνια στην Α/θμια εκπαίδευση. Διδάσκει σε σεμινάρια ενηλίκων, στην Ελλάδα και το εξωτερικό, από το 1996. Έχει διδάξει σε προγράμματα των Πανεπιστημίων Bohum, Dortund Γερμανίας, Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου  Κύπρου. Σήμερα υπηρετεί ως Ε.Ε.Π. στο Τ.Ε.Α.Π.Η. Ε.Κ.Π.Α. και διδάσκει θέματα σχετικά με τη μουσικοκινητική αγωγή σε μεταπτυχιακά προγράμματα των πανεπιστημίων Ε.Κ.Π.Α. του ΠΑ.ΜΑΚ., Δημοκρίτειου και Ιονίου. 

Δεύτερος Κύκλος

Μαρία Φιλιάνου
Μουσικοπαιδαγωγός, Msc, Υποψήφια διδάκτορας Ειδικής Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας

22-23/1/2022

Ειδική Μουσική Παιδαγωγική, Κάθε παιδί μπορεί να μάθει με τον κατάλληλο τρόπο!

Στην μουσική διδασκαλία ο μουσικοπαιδαγωγός επιλέγει την κατάλληλη στρατηγική σύμφωνα με τις ανάγκες και τις ιδιαιτερότητες κάθε παιδιού. Στόχος μας σε αυτό το σεμινάριο είναι να γνωρίσουμε το θεωρητικό αλλά και πρακτικό πλαίσιο  των επιλογών  που διαθέτει ο μουσικοπαιδαγωγός, ώστε να ανταποκριθεί αποτελεσματικά στις ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες του κάθε παιδιού.

*Το σεμινάριο απευθύνεται σε μουσικούς όλων των οργάνων, καθώς σε κάθε τάξη συναντάμε παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.

Βιογραφικό

Μουσικοπαιδαγωγός, υποψήφια διδάκτορας Ειδικής Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας του ΠΤΔΕ στο ΕΚΠΑ. Έχει διδάξει στην πρωτοβάθμια ειδική εκπαίδευση για μαθητές με τύφλωση, ΔΑΔ, νοητική υστέρηση και κώφωση. Πτυχιούχος κλασικής κιθάρας και απόφοιτος του Διετούς Επαγγελματικού Κύκλου Σπουδών Μουσικοκινητικής Αγωγής Carl Orff. Πτυχιούχος του τμήματος Φιλοσοφίας – Παιδαγωγικής – Ψυχολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών με μεταπτυχιακές σπουδές   στην Ειδική Αγωγή στο ΠΤΔΕ του ΕΚΠΑ.  Διδάσκει στο Τριετές Πρόγραμμα Μουσικοκινητικής Αγωγής Carl Orff της Σχολής Μωραΐτη στην Αθήνα και σε Προγράμματα Δια Βίου Εκπαίδευσης το αντικείμενο της Ειδικής Μουσικής Παιδαγωγικής.

Δρ. Ελισσάβετ Περακάκη
ΕΕΠ, Τμήμα Μουσικών Σπουδών, ΕΚΠΑ

19-20/2/2022

Οι παιδαγωγικές θεωρίες παίζουν μουσική: πρακτικές προσεγγίσεις κατά τη διδασκαλία των μουσικών οργάνων. 

Πώς εμπλέκονται οι θεωρίες μάθησης κατά τη διδασκαλία ενός μουσικού οργάνου; Τι ρόλο διαδραματίζουν οι ταξινομίες των στόχων; Υπάρχει «χώρος» και χρόνος για την καλλιέργεια μεταγνωστικών δεξιοτήτων και κριτικής σκέψης; Ποιος θεωρείται ο κατάλληλος δάσκαλος; Μπορεί η τάξη να «αντιστραφεί» (flipped); Είναι δυνατή η εξ αποστάσεως διδασκαλία; Οι απαντήσεις στα ερωτήματα αυτά θα δοθούν μέσα από τη σύνδεση της θεωρίας με την πράξη, μέσα από παραδείγματα καλών πρακτικών κατά τη διδασκαλία μουσικών οργάνων σε όλα τα επίπεδα (αρχάριοι και προχωρημένοι) και μέσα από την αξιοποίηση της εμπειρίας και τον προβληματισμό των συμμετεχόντων.

*Το σεμινάριο απευθύνεται σε μουσικούς όλων των οργάνων

Βιογραφικό

Η Δρ. Ελισσάβετ Περακάκη ανήκει στο Ειδικό Επιστημονικό Προσωπικό του Τμήματος Μουσικών Σπουδών (ΕΚΠΑ). Της αρέσει τα περπατάει σε μουσικά μονοπάτια με μικρούς και μεγάλους συνοδοιπόρους και να ανακαλύπτει ελκυστικούς τρόπους πρόσληψης της μουσικής. Γι’ αυτό έχει διδάξει μουσική στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, σε Ωδεία και Μουσικές Σχολές και συμμετέχει με ανακοινώσεις και εργαστήρια σε σεμινάρια και συνέδρια στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Είναι συγγραφέας του βιβλίου «Σχεδιάζοντας το σχολικό μάθημα Μουσικής» (Fagotto, 2008), συν-συγγραφέας των «Παιχνίδια με τους μουσικούς σωλήνες boomwhackers» (Fagotto, 2018) και «Με αφορμή ένα τραγούδι: μουσικές, θεατρικές και κινητικές δραστηριότητες» (Ελληνοεκδοτική, 2020, υπό έκδοση). Είναι μέλος της ISME και Commissioner για την περίοδο 2020-2026 στην επιτροπή για τα σχολεία και την εκπαίδευση των εκπαιδευτικών της ίδιας ένωσης (MISTEC). Διατηρεί το ιστολόγιο «Η μουσική πάει στο σχολείο» (perakaki.wordpress.com).

*Το σεμινάριο απευθύνεται σε μουσικούς όλων των οργάνων

Ροντούλη Λένα
Μουσικοπαιδαγωγός Orf

19-20/3/2022

Μία ΟΡΧΗΣΤΡΑ ταξιδεύει

Μπορεί άραγε παίζοντας  «κουτσό» στην αυλή του σχολείου να μάθουμε πώς παίζεται στην ορχήστρα μας ένα κομμάτι blues; Ή … η ιστορία ενός κήπου… να ξετυλίξει την ενορχήστρωση ενός τραγουδιού του Μάνου Χατζιδάκι; Ή ………..

Στο σεμινάριό μας βιώνουμε τη δημιουργία ορχήστρας μέσα από την αναζήτηση  νέων δρόμων μουσικής επικοινωνίας και συνεργασίας. Ο Ρυθμός, κινητήριος δύναμη όλων, παίζει με λεκτικά σχήματα, κινητικά – χορευτικά μοτίβα, ηχηρές κινήσεις, μελωδίες και αυτοσχεδιασμούς. Νέες ιδέες, πλούσιες δράσεις και  ποικίλα ερεθίσματα δομούν ενδιαφέρουσες μουσικοκινητικές διδασκαλίες προσφέροντας στους μαθητές μας, μικρούς και μεγάλους, τη χαρά της  συμμετοχής σε μία ορχήστρα!

*Το σεμινάριο απευθύνεται σε μουσικούς όλων των οργάνων.


Βιογραφικό

Πτυχιούχος πιάνου, απόφοιτη του Διετούς Μεταπτυχιακού Κύκλου Σπουδών Μουσικοκινητικής Αγωγής Carl Orff της Σχολής Μωραϊτη και κάτοχος πιστοποιημένης επιμόρφωσης από το Ε.Κ.Π.Α. στα εκπαιδευτικά αντικείμενα «Μουσικοκινητική Αγωγή» και «Παιγνιοθεραπεία» καθώς επίσης από το Πανεπιστήμιο του Αιγαίου « Η ελληνική Μουσική από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα». Έχει διδαχθεί κλασσικό και σύγχρονο χορό, εκφραστική κίνηση και αυτοσχεδιασμό, υποκριτική και ορθοφωνία. Από το 1997 διδάσκει Μουσικοκινητική Αγωγή Carl Orff σε νηπιαγωγεία, σχολεία και ωδεία όπως στο Μουσικό Γυμνάσιο Ιλίου κ.α. Δίδαξε τα μαθήματα «Πρακτική Διδασκαλία», «Διδακτική» και «Μορφές Μουσικής και Κίνησης», στον «Επαγγελματικό Κύκλο Σπουδών Μουσικοκινητικής Αγωγής Carl Orff της Σχ. Μωραϊτη» (1997-2015). Έχει συμμετάσχει σε Μουσικά Εκπαιδευτικά Συνέδρια της Ε.Ε.Μ.Ε και της Ε.Ε.Μ.Α.Π.Ε. ως εισηγήτρια – εμψυχώτρια σεμιναρίων και εργαστηρίων, καθώς επίσης με παρουσιάσεις καλλιτεχνικών μουσικοκινητικών παραστάσεων με παιδιά και ενήλικες. Τον Απρίλιο του 2018 κυκλοφόρησε από τη δισκογραφική εταιρεία MLK το μουσικό παραμύθι «άσπρη Πέτρα μαύρη Γραμμή» σε συνεργασία με τη Μαρία Σαπλαούρα.

Τρίτος κύκλος

Νίκος Συρμακέσης
Μουσικολόγος, ΜΑ Εθνομουσικολογίας, Καθηγητής κιθάρας

9 – 10/4/2022

Η ιστορία της μουσικής στο πέρασμα των αιώνων, από το Μεσαίωνα μέχρι και τα πρώτα κινήματα του 20ου αιώνα.

Μέσα από αυτό το σεμινάριο, θα κάνουμε μία περιήγηση στην ιστορία της μουσικής. Ξεκινώντας από το Μεσαίωνα, θα γνωρίσουμε τα κύρια χαρακτηριστικά κάθε περιόδου (Μεσαίωνας, Αναγέννηση, Μπαρόκ, Ροκοκό, Κλασικισμός, Ρομαντισμός), τις γενικότερες κοινωνικό-πολιτικές συνθήκες σε κάθε περίοδο, τις διάφορες εφευρέσεις και πώς αυτές επηρεάζουν την κάθε εποχή στη μουσική καθώς και τους  σημαντικότερους συνθέτες και τα σπουδαιότερα έργα αυτών.

Επίσης, θα ασχοληθούμε με τα πρώτα κινήματα του 20ου αιώνα, τον Ιμπρεσιονισμό, Εξπρεσιονισμό, Κυβισμό, Φωβισμό και Μινιμαλισμό.

Όλα αυτά θα γίνουν μέσα από τη χρονική προσέγγιση της εποχής στην οποία γράφτηκε ένα μουσικό έργο, με βάση τα τεχνικά χαρακτηριστικά του, την αρμονία του, τη μορφολογία του, την ενορχήστρωση και την ερμηνευτική προσέγγιση του καλλιτέχνη – ορχήστρας.

*Το σεμινάριο απευθύνεται σε μουσικούς όλων των οργάνων

Βιογραφικό

Γεννήθηκε στα Ιωάννινα και πήρε τα πρώτα του μαθήματα κιθάρας στο Δημοτικό Ωδείο Ιωαννίνων και στη συνέχεια στο Ωδείο Φίλιππος Νάκας στην τάξη του Χρήστου Τασούλα. Ως μαθητής απέσπασε το 1ο βραβείο στους Πανελλήνιους μαθητικούς Αγώνες, το 1998. Συνέχισε τις σπουδές του στο  Εθνικό Ωδείο, στην τάξη της Έλενας Παπανδρέου από όπου αποφοίτησε τον Ιούνιο του 2004 με Δίπλωμα, αποσπώντας «Άριστα Παμψηφεί και Ά Βραβείο». Παράλληλα ολοκλήρωσε τις θεωρητικές σπουδές (πτυχίο αρμονίας) στο Ωδείο Φίλιππος Νάκας στην τάξη του Σπύρου Δογορίτη . Έχει συμμετάσχει ενεργά σε πολλά και σημαντικά master classes.  Είναι πτυχιούχος του τμήματος Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών και του Δια τμηματικού  Προγράμματος  Μεταπτυχιακών Σπουδών «Μουσική Κουλτούρα και Επικοινωνία –Ανθρωπολογικές και επικοινωνιακές προσεγγίσεις της μουσικής».
Σήμερα εργάζεται ως εκπαιδευτικός Π.Ε 79.01 σαν αναπληρωτής στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και ως καθηγητής Κλασσικής  Κιθάρας και Θεωρίας της Μουσικής στο «Ωδείο Ρυθμοί» στα Βριλήσσια  και στο Ωδείο των Εκπαιδευτηρίων « Κωστέα-Γείτονα» στην Παλλήνη.

Δρ Ολυμπία Αγαλιανού
Ε.Ε.Π. Διδακτική της Κίνησης και Μουσικής, Ε.Κ.Π.Α

28-29/5/2022

Η κίνηση ως μέσο κατανόησης της μουσικής

Το σεμινάριο προτείνει την κίνηση ως μέσο εξοικείωσης με ένα μουσικό έργο και ως μέσο κατανόησης δομικών και εκφραστικών μουσικών παραμέτρων. Σκοπός είναι η κινητοποίηση των μαθητών, η κατανόηση μουσικών εννοιών και η ολόπλευρη και ουσιαστική διδασκαλία και ερμηνεία μουσικών έργων. Θα αξιοποιηθούν τεχνικές μουσικοκινητικών προσεγγίσεων και η γραφική απεικόνιση του ήχου( γραφική παρτιτούρα). Οι δραστηριότητες απευθύνονται σε όλους/ες, ανεξάρτητα από το επίπεδο κινητικών δεξιοτήτων και προσαρμόζονται στο μέγεθος του διαθέσιμου χώρου.

*Το σεμινάριο απευθύνεται σε μουσικούς όλων των οργάνων

Βιογραφικό

Διδάκτορας Παιδαγωγικής (Φ.Π.Ψ., Ε.Κ.Π.Α.), πτυχιούχος Τ.Ε.Φ.Α.Α. (Ε.Κ.Π.Α.) με ειδίκευση στους Ελληνικούς Παραδοσιακούς Χορούς, πτυχιούχος Αρμονίας. Απόφοιτος Διετούς μεταπτυχιακής επιμόρφωσης στη Μουσικοκινητική Αγωγή Orff (Σχολή Μωραΐτη), τελειόφοιτος χοροθεραπεύτρια με τετραετή εκπαίδευση στη συστημική επιστημολογία. Έχει πολλές δημοσιεύσεις σε επιστημονικά περιοδικά και συνέδρια και συμμετοχή σε συλλογικά συγγραφικά έργα, ελληνόγλωσσα και ξενόγλωσσα. Έχει συνεργαστεί ως εκπαιδευτικός ή καλλιτέχνης με Ωδεία, Σχολές Χορού, ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. και καλλιτεχνικούς οργανισμούς και έχει υπηρετήσει 20 χρόνια στην Α/θμια εκπαίδευση. Διδάσκει σε σεμινάρια ενηλίκων, στην Ελλάδα και το εξωτερικό, από το 1996. Έχει διδάξει σε προγράμματα των Πανεπιστημίων Bohum, Dortund Γερμανίας, Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου  Κύπρου. Σήμερα υπηρετεί ως Ε.Ε.Π. στο Τ.Ε.Α.Π.Η. Ε.Κ.Π.Α. και διδάσκει θέματα σχετικά με τη μουσικοκινητική αγωγή σε μεταπτυχιακά προγράμματα των πανεπιστημίων Ε.Κ.Π.Α. του ΠΑ.ΜΑΚ., Δημοκρίτειου και Ιονίου. 

Λουλάκη Μυρτώ
Μουσικοπαιδαγωγός, ΜΑ Παιδαγωγικής Χορωδίας

26-27/6/2022

Το μουσικό curriculum των σχολείων Waldorf ως μοντέλο για τη μουσική εκπαίδευση στα ωδεία.

Η εκπαίδευση του συστήματος Waldorf κοιτάζει το παιδί ολιστικά. Εξετάζει τη νευρολογική, σωματική και ψυχολογική ετοιμότητα του παιδιού για το επόμενο βήμα στη μάθηση.  Το μουσικό curriculum απαιτεί από το δάσκαλο να εμφυσήσει στο παιδί μια μουσική ολοκληρωμένη παιδεία

Μέχρι τα 12 χρόνια του, ένα παιδί στα σχολεία Waldorf  θα μάθει να διαβάζει, να ακούει, να παίζει, και να τραγουδάει μουσική. Με αφετηρία την παραδοσιακή μουσική της χώρας του, θα μάθει θεωρία, αρμονία, σύνθεση και ιστορία μουσικής. Θα παίξει μουσική δωματίου, σε ορχήστρα εγχόρδων αρχικά και θα τραγουδήσει σε χορωδία κ μικρά σύνολα. Με άλλα λόγια, θα έχει μία ολοκληρωμένη μουσική γνώση.

Σκοπός του σεμιναρίου, πέρα από την παρουσίαση του curriculum, θα είναι να παρουσιαστούν τρόποι εφαρμογής του στα ωδεία, ώστε να παρέχεται μία ενιαία διδασκαλία μουσικής, χωρίς  να είναι αποκομμένη σε μαθήματα εδώ κι εκεί, και έχοντας μια συνεχόμενη πορεία, με ένα βασικό δάσκαλο για τα θεωρητικά/ακουστικά, που θα βοηθάει και θα συντονίζει τα ειδικά μαθήματα του κάθε παιδιού.

*Το σεμινάριο απευθύνεται σε μουσικούς όλων των οργάνων

Βιογραφικό

Η Μυρτώ Λουλάκη είναι τραγουδίστρια και μουσικοπαιδαγωγός. Τα τελευταία 17 χρόνια ζει και εργάζεται στο Λονδίνο. Η χρόνια ενασχόλησή και η αγάπη της στο χορωδιακό τραγούδι την οδήγησαν στο μεταπτυχιακό της. (Παιδαγωγικά Χορωδίας, Roehampton, επίβλεψη N. Marshall). Είναι βασικό μέλος της χορωδίας του BBC καθώς και ιδρυτικό μέλος του Metapraxis Ensemble. Έχει συμπράξει με αρχιμουσικούς όπως: Sir Roger Norrington, Sir Colin Davies, Vladimir Yurowski, Lorin Maazel κ.α. και έχει εμφανισθεί σε θέατρα όπως Royal Albert Hall, Royal Festival Hall, Barbican, LSO St Lukes ως σολίστ και ως χορωδός. Έχει συμμετάσχει ενεργά σε δύο κύκλους στα διεθνή σεμινάρια Kodály στην Ουγγαρία.  Από το 2015 είναι η υπεύθυνη μουσικής στο London Acorn School (Waldorf inspired) όπου διδάσκει και έχει διαμορφώσει το μουσικό τους curriculum. Το μουσικό της παραμύθι Music Impossible, σε μουσική Γ. Εμφιετζή το συμπεριέλαβε στα προγράμματά της η LSO (London Symphony Orchestra) το 2012, ενώ το 2013 η όπερα “The Darkness of Mistico”, του Γ. Εμφιετζή, σε δικό της λιμπρέτο ανέβηκε στην Εθνική Λυρική Σκηνή.

Ώρες Σεμιναρίων

Τα Σεμινάρια θα γίνονται ένα Σαββατοκύριακο τον μήνα, τις  εξής ώρες:

Σάββατο 16:30 – 19:30 και Κυριακή 11:30 – 14:30.

Στο Ωδείο #Ρυθμοί, Λ.Πεντέλης 14, Βριλήσσια.

Παρέχονται:

  • Εκπαιδευτικό υλικό και σημειώσεις.
  • Βεβαίωση παρακολούθησης είτε στα μεμονωμένα σεμινάρια, είτε στον ετήσιο κύκλο.
  • Θα διοργανωθεί επίσης τον Ιούνιο, μια Κυριακάτικη συνάντηση με παρουσιάσεις εκπαιδευτικού υλικού στην οποία θα μπορούν να συμμετάσχουν δωρεάν όλοι οι συμμετέχοντες των σεμιναρίων.

Κόστος:

α) Ανά μεμονωμένο σεμινάριο: 55 € (για φοιτητές και ανέργους 40 €)

β) Ανά 3μηνο κύκλο σεμιναρίων: 150 € (για φοιτητές και ανέργους 120 €)

γ) Ετήσιος Κύκλος: 440 € (για φοιτητές και ανέργους 400 €)

* Λόγω του Covid-19, θα είναι περιορισμένος ο αριθμός ατόμων που θα παρακολουθήσουν. Απαιτείται κράτηση θέσης-θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας.